28.10.2021 järjestettiin Finlandia-talolla LOGY:n kuljetuspäivät 2021 teemalla trendit ja mahdollisuudet. Pitkästä aikaa fyysinen ns perinteinen seminaari tuntui todella mukavalta noin 1,5 vuoden webinaarisessioiden jälkeen. Sain kunnian olla yksi tilaisuuden puhujista ja pääsin esittelemään Vedian tekemisiä FEDeDERATED-hankkeessa ja erityisesti logistiikan datan jakoa sekä automaattista rajanylitystä, jota pilotoimme yhteistyössä Suomen Tullin kanssa.
Korona, data ja päästöt
Finlandia-talolle oli kerääntynyt salin verran logistiikan ammattilaisia kuulemaan ja keskustelemaan logistiikan trendeistä ja tulevaisuudesta. Kolme teemaa nousivat selvästi yli muiden: korona ja sen vaikutukset, data ja sen hyödyntäminen sekä päästöt. Erityisesti päästöasioiden korostuminen oli jotain, mitä ei tällä mittakaavalla ollut esillä vielä ennen korona-aikaa. Ennen koronaa päästöt olivat kyllä mukana esityksissä, mutta yleensä niille oli varattu vain viimeinen kalvo tai ne tulivat puheessa esille muodossa: “ja sitten ne päästöt”. Nyt kuitenkin päästöt olivat keskeisessä osassa esityksiä.
Päästöjä tarkasteltiin monesta eri näkökulmasta ja niiden vähentämiseksi esiteltiin laaja kirjo erilaisia vähennys- ja torjuntakeinoja. Päästöjen seuranta nähtiin yhdeksi merkittäväksi muutosvoimaksi, minkä vuoksi kuljetusketjujen dataa halutaan entistä enemmän seurata ja entistä tarkemmalla tasolla. Esityksissä nostettiin esiin myös se, että jos isot kuljetustentilaajat, kuten Ikea tai muut vastaavat heräävät vähäpäästöisyyteen vasta silloin, kun kuluttajat sitä todella vaativat, tilaajat ovat jo myöhässä ja peli on siltä osin pelattu.
Tulevaisuuden kuljetuskaluston käyttövoima
Volvon toimesta esiteltiin myös tulevaisuuden kuljetuskalustoa ja erityisesti niiden käyttövoimia. Selvää on se, että yhtä hopealuotia on turha odottaa, vaan tulevaisuudessa tullaan näkemään useita eri käyttövoimia ja niiden yhdistelmiä. Myös perinteinen polttomoottori tulee säilymään pitkään, mutta toive on, että käyttövoimana niissä hyödynnetään bio-polttoaineita. Käyttövoiminen kirjavuus ja useat eri hybridiyhdistelmät asettavat varmasti alalle haastetta siitä, että mikä käyttövoima soveltuu mihinkin tarpeeseen ja miten kustakin käyttövoimasta saadaan parhaat hyödyt irti. Vain ajoneuvojen ajoneuvotason tarkalla seurannalla sekä jatkuvalla kulutuksen ja päästöjen seurannalla voidaan varmasti valvoa, että käyttövoiman käyttö on tehokasta ja järkevää.
Sisällön lisäksi on todettava, että fyysinen kanssa olo toi päivään paljon lisää. Keskustelut, joita pääsi käymään face-to-face tai pienissä ryhmissä taukojen aikana veivät monia asioita hetkessä eteenpäin ja paljon uusia mielenkiintoisia lähtöjä saatiin valmisteltua. Eli opiksi tästä, että vaikka webinaarit ovat tarjonneet todella hyvän tavan välittää tietoa, niin kyllä perinteisiäkin seminaareja tarvitaan ja niille on todellakin paikkansa.
Huom. Seuraavan kerran FEDeRATED-hanketta esitellään hybridimallilla FEDeRATED Mid Term -tapahtumassa Italiassa, jonka seuraajaksi voi rekisteröityä täällä.
Kirjoittaja:
Lasse Nykänen
Projektijohtaja
lasse.nykanen(a)vedia.fi