Direktivet gav upphov till en ny finsk digital innovation för att minska trafikutsläpp
I början av augusti, den 2 augusti, trädde lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster i kraft i Finland. Lagen bygger på EU-direktivet om offentlig upphandling av rena fordon (Clean vehicles directive, CVD). Under hot om straffavgift tvingar lagen den offentliga sektorn att ta hänsyn till utsläpp vid köp av nya fordon. Förutom kommuner och städer omfattar den nya lagen också statliga företag som Alko och Rundradion. Nationell lagstiftning enligt EU:s upphandlingsdirektiv trädde i kraft i alla EU-länder. Finland har en övergripande skyldighet som innebär att 38,5% av de nya offentliga inköpen av person- och skåpbilar ska vara rena när det gäller utsläpp. Ännu strängare upphandlingskriterier har fastställts för de 17 största städerna i vårt land. Lagen innehåller också ett åläggande om att rapportera uppgifter om fordonens utsläpp.
Den nya lagstiftningen är ingalunda problemfri. Kommuner har lite information om de aktuella utsläppsförhållanden för de fordon de äger, hyr eller använder som en inköpt tjänst. Kommun- och stadsupphandlingar är fragmenterade och det är mycket svårt att utreda mängden av totala utsläpp vid anskaffning av ny utrustning. Situationen är väldigt likartad i andra EU-länder.
Samtidigt med lagförberedelserna har det finska företaget Vediafi Oy utvecklat en ny digital innovation, en webbaserad tjänst, Clean Vehicles Wizard (CVW), som är en slags utsläppsminimering för fordonsparken. Den registrerar, analyserar och rapporterar fordonens utsläpp och hjälper också till med anskaffning av nya fordon. Tjänsten är svaret på hur utsläppen kan minskas genom digitalisering.
Europaparlamentariker Henna Virkkunen: ”Det finns två megatrender i den europeiska trafikpolitiken”
EU-parlamentariker Henna Virkkunen, som arbetar i Europaparlamentet och dess trafik- och energiutskott, lyfter fram två megatrender i den europeiska trafikpolitiken: minskning av utsläpp och digitalisering.
- Finska kommuner och städer är väl engagerade i klimatmål och många har satt som mål att vara koldioxidneutrala vid 2030. Trafik är dock en besvärlig och utmanande sektor eftersom behovet av rörlighet växer hela tiden. Jag är nöjd med att kunna säga att Finland är en substantiell föregångare i Europa och vi har precis den typ av digitalt kunnande för att minska utsläpp som är mycket efterfrågad på andra håll i Europa. Vi har också mycket specifik expertis inom utveckling av biobränslen. Detta bygger på vår starka kompetens inom skogsindustrin, konstaterar Virkkunen.
Strängare upphandlingskriterier för de 17 största städerna
För att Finland ska uppnå de utsläppsmål som fastställts för det har vår lagstiftning satt striktare upphandlingskriterier för de största städerna i landet. Dessa städer är Esbo, Helsingfors, Tavastehus, Joensuu, Jyväskylä, Kouvola, Kuopio, Lahtis, Villmanstrand, Uleåborg, Björneborg, Rovaniemi, Seinäjoki, Tammerfors, Åbo, Vasa och Vanda.
Vid nya upphandlingar av fordon och trafikstjänster i dessa städer måste även upp till hälften av fordonen vara rena när det gäller utsläpp. Fram till slutet av 2025 skall bilar med koldioxidutsläpp upp till 50 g/km klassificeras som rena enligt lagen. I praktiken avses då rena elbilar och de nyaste laddhybridbilarna. Från och med 2026 kommer endast helt koldioxidneutrala bilar att betraktas som rena bilar. I praktiken innebär detta att hälften av de nya inköpen av bilar och skåpbilar i dessa städer måste vara rena elbilar från och med år 2026 och framåt.
Kommer kommunerna nu att behöva börja tricksa med utsläpp?
Utsläppen måste minskas, men man vet inte så mycket ens om den aktuella situationen. Den nya lagens ikraftträdande kommer att orsaka många problem för kommuner och andra offentliga upphandlingsenheter. Direktivet måste anpassas till kommunernas egna ansvarighetsmål.
- Har kommunerna beredskap att agera och rapportera i enlighet med direktivet? Finns det tillräckligt med tillgång till rena fordon som uppfyller kriterierna? Vad är kostnaderna för kommunerna för uppbyggandet av infrastruktur som stöder elbilar? Börjar vi nu tricksa med upphandlingar så att direktivet uppfylls men utsläppen i själva verket till och med kan öka? Kommer det att skaffas rena fordon som blir ståendes i garaget och inte används på riktigt? Hur följer man upp och rapporterar bilutsläpp? Hur lyckas man överhuvudtaget göra de rätta inköpen för att uppnå utsläppsmålen?frågar Lasse Nykänen, projektledare vid Vediafi Oy.
Utsläpp kan också rapporteras på ett transparent sätt till kommuninvånare
Vediafi Oy har utvecklat ett utsläppskontrollverktyg för fordonsbeståndet, CVW (Clean Vehicles Wizard), som ger en översikt över utsläppen från kommunens eller någon annan upphandlingsenhets fordonsbestånd och hjälper till att ta hänsyn till rena fordon vid inköp av fordon och transporttjänster. CVW är ett finskt webbaserat CO2-verktyg för fordon. Idén bygger på direktivet om rena fordon och har utvecklats tillsammans med bland andra Traficom och Finlands kommunförbund. Tjänsten har testats i flera städer i samarbete med Pohjoinen kasvuvyöhyke (kasvuvyöhyke.fi)
- Med hjälp av pilotprojekt blev det klart att kommunerna har lite information om utsläppen från sitt fordonsbestånd, säger Nykänen.
CVW håller reda på körsträcka, analyserar och rapporterar om fordonsbeståndets utsläpp, identifierar fordonsbeståndets problemområden, informerar till exempel lokalbefolkningen om utsläpp på ett transparent sätt samt hjälper till med planeringen och anbudsförfarandet vid inköp av nya fordon.
- Med den nya tjänsten kan man göra smarta inköp, placera rätt bilar på rätta ställen och övervaka minskningen av utsläpp från hela fordonsparken i realtid. Att köpa ren utrustning som sedan ändå nästan inte används är det dummaste man kan göra. Med CVW kan detta inte hända, fortsätter Nykänen.
Finsk innovation för export i hela världen
På EU -nivå är trafik den enda sektorn där utsläppen fortsätter att öka. Trafik står för ungefär en fjärdedel av EU: s totala utsläpp. Det nya direktivet är bindande för alla EU:s medlemsstater. Utgångsläget i andra EU -länder liknar det i Finland. Mängden utsläpp från allmänna fordonsbestånd är okänd och det finns inga effektiva verktyg för att kontrollera dem.
- Vårt mål är att göra CVW till en intressant exportprodukt, först till EU -länder och senare även till andra västländer utanför EU, eftersom alla har liknande mål för att minimera trafikutsläpp. CVW-tjänsten har testats i sex olika städer i Tyskland. Frankrike och Spanien har också visat sig vara potentiella exportländer. Av EU-länderna ligger Sverige före oss. Där har städerna anammat principen med låga utsläpp långt före oss. I Oslo i Norge, som ligger i framkant i utvecklingen, kommer snart hälften av bilarna inom den offentliga sektorn att vara elbilar, konstaterar Nykänen.
Ligger ansvarsfulla företag före kommunerna?
Direktivet om upphandling av rena fordon (CVD) förpliktar alla offentliga upphandlingsenheter i EU-länder, till exempel kommuner, städer, enheter för offentlig upphandling och företag, att rapportera utsläpp från sina fordon till den nationella myndigheten. I Finland görs rapporteringen till Transport- och kommunikationsverket, Traficom. Enbart kommuner och städer äger eller använder för närvarande cirka 10 000 personbilar. Finlands 17 största städer har sammanlagt nästan 5 000 fordon till sitt förfogande. Offentliga upphandlande enheter upphandlar fordon eller transporttjänster för mer än 250 miljoner euro årligen (Källa: Rambolls rapport om nationellt genomförande av direktivet om upphandling av ren utrustning, 1/2020). Inom företag är antalet fordon och mängden körprestanda varierande och behovet av rapportering uppstår även där. Idag kräver konsumenterna transparens och konkret ansvarstagande av företag.
- Förutom att utsläppen kan övervakas i realtid med Clean Vehicles Wizard, tillhandahåller den färdiga fordonsrapporter i enlighet med det som krävs av lagen, och förenklar därmed arbetet för många. Vi kombinerar flera olika datakällor för att implementera en högkvalitativ och omfattande tjänst. Tjänsten är rimligt prissatt för företag, kommuner och andra upphandlingsenheter. Årliga kostnader varierar från några hundra till några tusen euro, beroende på antalet fordon och inköp. Tjänsten kan också användas av företag som vill övervaka och öppet rapportera om sina fordons utsläpp, säger Nykänen.
Efterlevnaden av den nya lagen kommer att övervakas noggrant. Om kommuner, städer eller andra offentliga upphandlande enheter inte gör de anmälningar som krävs enligt lag för anskaffning av fordonsutrustning eller transporttjänster kan de bli straffbelagda.
Lagen i ett nötskal:
Direktivets tillämpningsområde omfattar inköp och uthyrning av motorfordon inom den offentliga sektorn, anskaffning av offentliga tjänster för tillhandahållande av persontransporter på väg samt vissa trafik- och transporttjänster. Den nya lagstiftningen gäller nya upphandlings- och serviceavtal (inledda efter den 2.8.2021). Förutom personbilar gäller lagstiftningen bland annat skåpbilar och lastbilar, chartrade passagerartransporter såsom skoltransporter, avfallstransporter samt post- och pakettransporttjänster. Däremot utesluter direktivet bland annat utryckningsfordon, ambulanser, likbilar och traktorer.
I andra än de 17 största städerna i vårt land är minimiandelen rena fordon som krävs enligt lagen lägre. Andelen fordon som uppfyller kriterierna ska vara 35 % i Södra Karelen, Egentliga Tavastland, Mellersta Finland, Kymmenedalen, Birkaland, Päijänne-Tavastland, Satakunda, Nyland och Egentliga Finland. Andelen fordon som uppfyller kriterierna ska vara 20 % i Södra Österbotten, Södra Savolax, Kajanaland, Mellersta Österbotten, Lappland, Österbotten, Norra Karelen, Norra Österbotten och Norra Savolax.
Bilaga:
Lag om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster
Mer information:
Vediafi Oy, Lasse Nykänen, projektledare CVW, lasse.nykanen@vedia.fi, tfn 050 303 1268
Clean Vehicule Wizard: https://www.vedia.fi/fi/cvw-clean-vehicles-wizard-2/
Vediafi Oy är ett finskt företag som säljer och utvecklar lösningar för att göra logistiken effektivare och mer miljövänlig. Våra lösningar kombinerar digitalisering av logistiken, databaserade lösningar samt dataanvändning och -delning. Vi är ett flexibelt och snabbt växande företag med ett 20-tal professionella som arbetar tillsammans med ett partnerekosystem i norra Europa och Tyskland. I framtiden kommer vi att fokusera på att expandera vår verksamhet internationellt och utveckla nya tjänster för att möta kundernas behov. www.vedia.fi