Logistiikkasektorilla on käynnissä muutosten aikakausi, kun toimijat ottavat käyttöön uusia toimintamalleja, käyttövoimia sekä digitaalisia työkaluja ja samaan aikaan EU:sta on tulossa paljon logistiikka koskevaa uutta säädäntöä, jolla halutaan tukea ja tehostaa toimintaa. Esimerkkinä näistä on muun muassa sähköiset kuljetusasiakirjat ja niihin vahvasti linkittyvä uusi eFTI-asetus (Electronic Freight Transport Information,). Sitra on loppuvuonna 2023 selvittänyt sähköisten rahtikirjojen käyttöä ja hyötyjä logistiikan digitalisaation edistämiseksi. Raportti on myöhemmin julkaistu Sitran sivustolla. Selvityksen yksi suositus oli käynnistää aiheen pilotointi, joka valmisteltiin yhteistyössä CaaS-ekosysteemin kanssa. Keväällä 2024 Sitra päätti käynnistää pilotin ja toimi sen rahoittajana. 

Pilottiyritykseksi valikoitui Flowerstrucks Oy, joka ajaa kukka-, vihannes- ja hedelmäkuljetuksia Etelä- ja Keski-Euroopasta Suomeen. Flowertrucks toimii pilotin omistajana ja toimii pilottidatan tarjoajana sekä määrittelee tekniset ja prosessivaatimukset pilotoitavalle järjestelmälle. Teknisestä toteutuksesta vastaa Vediafi Oy sekä iToDEV. Vedian roolina on tarkastella eFTI yhteentoimivuutta ja tarjota eFTI alusta pilotteihin. iToDEV (LT) tarjoaa pilottiin eCMR-ratkaisunsa. Vediafi ja iToDEV ovat osallistuneet myös Viron valtion tukemaan eCMR-eFTI-alustojen kehitykseen. Pilotti toteutetaan kevään ja kesän aikana 2024.

eCMR: Kansainvälisessä maantieliikenteessä käytetään sähköisiä rahtiasiakirjoja, joiden paperiversio tunnetaan nimellä CMR. Se sisältää tiedot lähettäjästä, nouto- ja vastaanottopaikasta, toimituspaikasta, tavaroista sekä muita kuljetukseen liittyviä tietoja.

eFTI – Electronic Freight Transportation Information, EU:n eFTI-asetus tuli voimaan 20.8.2020. Asetuksessa vahvistetaan kuljetuksiin liittyvän lakisääteisen tiedon toimittaminen sähköisesti kaupallisten toimijoiden ja viranomaisten välillä hyödyntäen eFTI-järjestelmää. EFTI-järjestelmä koostuu viranomaisten eFTI yhdyskäytävästä (eFTI Gate) ja siihen integroidusta viranomaisyhteyspisteestä (Auhtority Access Point – AAP) sekä yritysten eFTI-alustoista (eFTI Platform), joilla yritykset tuottavat tietoa viranomaistarkastuksiin. Ensivaiheessa eFTI-asetus velvoittaa vain viranomaisia. Lisätietoa: https://efti.fi/fi

Pilotissa sähköiset rahtikirjat ja eFTI platform integroidaan olemassa olevaan Flowertrucks:n tietojärjestelmään, niin että tiedonsiirto voidaan toteuttaa sähköisesti. Pilotti on rajattu tietojärjestelmän ja tiedonvaihdon toiminnallisuuden mahdollistamiseen ja testaamiseen, mutta operatiivista järjestelmää pilotissa ei luoda eikä häiritä. Jatkossa toimijoiden arvioitavaksi jää otetaanko pilotoitu järjestelmä laajempaan käyttöön. 

Pilottiprojekti koostui kolmesta työvaiheesta: 1) määrittelyvaihe, 2) kehitysvaihe ja 3) pilotointi ja dokumentointi. Työ aloitettiin määrittelyvaiheella, jossa kartoitettiin tekniset tarpeet ja mahdollisuudet sekä suunniteltiin pilottiin soveltuva malli toimijoiden väliseen tiedonvaihtoon. Iso osa määrittelyvaihetta, oli kuljetustiedon prosessin määrittely ja datalähteiden kartoittaminen. Käytännön läheinen lähestyminen sai erityiskiitosta hankkeen ohjausryhmältä, jossa muun muassa toimi Traficom ja Fintraffic, jotka parhaillaan luovat kansallista eFTI:n viranomaisjärjestelmää. Opit ja palaute kuljetusyrityksiltä on arvokasta kansallisen eFTI-kehityksen kannalta ja yhteistyötä viranomaisten ja yksityisten toimijoiden välillä halutaan jatkaa myös tulevaisuudessa. 

Määrittelyvaihe suoritettiin suunnitellusti, jonka jälkeen käynnistettiin kehitysvaihe, jonka tuloksena luotiin pilotoitava ratkaisu. Kehitysvaihe saatiin valmiiksi heinäkuussa, jonka jälkeen järjestelmän toimivuus varmistettiin ja aloitettiin varsinainen pilotointi. Pilotoinnissa käytetään pilottidataa, jolla voidaan testata ja havainnollistaa pilotoitavan ratkaisun toimivuutta ja vaikutuksia. Elokuussa projektiryhmä analysoi pilotin tulokset ja raportoi ne pilotin rahoittajalle ja ohjausryhmälle. Pilotin lopulliset tulokset ja havainnot tullaan julkaisemaan myöhemmin projektin valmistuttua.

Pilotin toteutus ja havainnot ovat herättänyt myös kansainvälistä kiinnostusta, sillä kaikki 27 EU:n jäsenmaata valmistelevat tai kehittävät parhaillaan omaa eFTI toteutustaan. Osa EU-tason yhteistyötä on edelläkävijämaiden välinen eFTI4EU-hanke, jossa Suomi on vahvasti mukana, kun Traficom on yksi hankekumppaneista. Traficom Fintraffic:n tuella vastaa hankkeen piloteista ja yhteisen eFTI Gate referenssimalli* toteutuksen kehityksestä, joka tullaan myöhemmin jakamaan avoimena koodina muille EU-maille hyödynnettäväksi. 

*Refrenssimalli on jäsenmaille yhteisesti kehitettävä esimerkkitoteutus  viranomaisjärjestelmästä, jota maat voivat hyödyntää omassa eFTI implementaatiossaan ja jonka avulla halutaan varmistaan järjestelmien tekninen yhteentoimivuus.

Kesän 2024 aikana vahvistui myös uusi EU tason nelivuotinen yhteistyöhanke eFTI4ALL, joka jatkaa myös Sitran pilotin teemoja sekä liittää eFTI-kehitykseen mukaan uusia jäsenmaita sekä useita yrityksiä, jotka alkavat kehittämään eFTI alustojaan ja eFTI yhteentoimivuutta. Suomesta eFTI4ALL-hankkeessa on mukana ovat Ahola Transport, Kouvola Innovation sekä Vediafi.


Lasse Nykänen
Project Director
lasse.nykanen(a)vedia.fi

You might also like